言霊 = Kotodama
言 = woord
霊 = ziel/geest

言 = samenvoeging van ‘man’ en ‘woord’.

Komt ook terug in de karakters voor dienaar 僕 en kind 童, actoren die het woord noden ter instructie of opvoeding. het woord is de sturende kracht.

De kracht van woorden wordt ook wel op pseudowetenschappelijke manier getest door organisch materiaal aan een specifiek woordendieet te onderwerpen. Op https://panda-ondo.org/%E5%BF%83/%E8%A8%80%E9%9C%8A%E3%81%AE%E5%8A%9B/ wordt getoond hoe brood en eieren zich houden als er slecht tegen ze gesproken wordt. Deze spirituele betekenis van het woord maakt taal dus een voornaam instrument (in deze culturen).

Het kanji 言 is afgeleid van een combinatie man en mond of 辛: picture of a tool - a carving knife or a chisel - used to mark slaves and criminals. IN variatie 䇂 ook wel "zonde" of misdaad, een "merkteken" dus eigenlijk. 口 is mond of opening of omtrek (人口 ― rénkǒu ― population).

訓 is weer een combinatie van 䇂+口=言 en 川 (rivier, stroom, beek, bron of weg.) dat een oriëntatie of richting suggereert. Woord en Richting staan voor: Onderwijs.

 

學 staat voor leren: Ancient forms: 斆, 斅. The former is constructed from the skeleton of 敎/教 (“to teach”) with the addition of two extra components: 1) a 𦥑 ((to clasp hands in front of chest): 叉手 (chāshǒu)(动作) component around the top-left 爻 part, in this case signifying mingling hands (“hands-on learning”); 2) a 冖 (“cover”) over 子 (“child”), representing the cover of a building or school, i.e. the child learns in a roofed place. Shuowen regards 𦥑 as the phonetic component in the character, which may be true according to some Old Chinese reconstructions such as that of Pan Wuyun's, though probably not others. See 教 for more. The earliest structure may suggest its relationship with 六, with reconstruction *rug.

教 is onderwijzen of instrueren. Phono-semantic compound (形聲, OC *kraːw, *kraːws): phonetic 爻 (OC *ɢraːw, “divination”) + semantic 子 (“child”) + semantic 攵 (“teaching cane” / Phono-semantic compound (形聲, OC *pʰoːɡ, *pʰroːɡ): phonetic 卜 (OC *poːɡ) + semantic 又 (“hand”).) – teaching a child counting or divination.